COVID-19 Sürecinde Ruh Sağlığımıza Dair


Eğitim sürecimize tedbir amaçlı ve geçici olarak ara verdiğimiz şu günlerde fiziksel sağlığımızın korunmasına yönelik gösterdiğimiz özeni ruh sağlığımıza da gösterebiliriz.

Covid-19 salgınıyla ilgili sosyal medya ve haberlerde takip ettiğimiz, maruz kaldığımız bilgiler/görüntüler, günlük rutinlerimizde oluşan değişimler hepimizde stres, tedirginlik, kaygı ve korku duyguları oluşturabilir. Aynı zamanda bu virüs salgınıyla ilgili yaşanılan belirsizlikler, kendimizi güvende hissetmememiz; tedirginlik, kaygı ve korku duygularımızı tetikleyebilir. Bu duyguları hissetmek, yaşadığımız bu süreçte son derece normaldir.

Nasıl ki öfke kendimizi korumamızı sağlarsa kaygı da güvenliğimiz için önlem almamızı sağlar. Ancak yüksek seviyede ve uzun süreli yaşanan duygular yaşam seyrinize olumsuz etki edebilir.

Yüksek seviyede stres, kaygı ve korku bedenimizde, düşüncelerimizde ve davranışlarımızda bir takım belirtiler oluşturabilir.

Düşünsel boyutta;

  • Sürekli kötü bir şey olacakmış hissine kapılabilirsiniz.

  • Zihninize yineleyen, rahatsız edici düşünceler gelebilir. (Ya bana da bulaşırsa, ya derslerimden kalırsam? vb.)

  • Odaklanma ve konsantrasyonda güçlükler yaşayabilirsiniz.

Baş etme stratejisi:

  • Bu konuda sizi paniğe sevk eden düşüncelerin farkında olun.

  • Düşüncelerinizi yazabilir, ne kadar gerçekçi olduklarını değerlendirebilir, alternatif açıklamalar hazırlayabilirsiniz.

Duygusal boyutta;

  • Her zamankinden daha öfkeli olabilirsiniz.

  • Huzursuzluk ve panik hissini her zamankinden daha fazla yaşayabilirsiniz.

  • Çökkünlük ve ümitsizlik duygularını yaşayabilirsiniz.

  • Duygusal donukluk ve şaşkınlık yaşayabilirsiniz.

Baş etme stratejisi:

  • Duygularınızı konuşmaktan çekinmeyin. Duygularınızı dile getirmek rahatlamanıza yardımcı olacaktır.

  • Günlük yazmayı da deneyebilirsiniz.

Davranışsal boyutta;

  • Uyku problemleri yaşayabilirsiniz.

  • Günlük işlevlerimizi yerine getirmekte zorlanabilirsiniz.

  • Verimliliğimizin düştüğünü hissedebilirsiniz.

Baş etme stratejisi:

  • Günlük rutinlerinizi mümkün ölçüde devam ettirmeye çalışın.

  • Evde/yurtta kalıyorsanız bu tedbir amaçlı izolasyonu uzun süredir ertelediğimiz işlerinizi yapmak için bir fırsata çevirin.

Bedensel boyutta;

  • İştah kaybı yaşayabilirsiniz.

  • Yorgunluk, halsizlik hissedebilirsiniz.

  • Baş ağrısı ve bir takım bedensel ağrılar yaşayabilirsiniz.

Baş etme stratejisi:

  • Stresin bağışıklık sistemi üzerindeki etkisini de aklınızda tutarak, düzenli beslenmeye düzenli uyumaya özen gösterin.

Tekrar hatırlatmakta fayda var ki, bu belirtileri yaşamak içinde bulunduğumuz süreç gözetildiğinde son derece normaldir. Ancak bu belirtileri sık sık ve yoğun bir şekilde yaşıyorsanız okulumuz rehberlik servisinden (REDAM) yardım alabilirsiniz. Ayrıca, sizlerle ilerleyen günlerde mail yoluyla paylaşacağımız pratik uygulamaları hayatınıza geçirmeyi deneyebilirsiniz.

Sağlıkla ve esenlikle kalın!

redam@ihu.edu.tr

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Merkezi REDAM

Yıldız (*) işareti olan alanlar zorunludur